OBAT SAKIT KEPALA - A THREE-WAY SPLIT ALBUM: ENERGETIK, TAHAN LAMA DAN KEKAL SEGAR

 



'Obat Sakit Kepala' dirilis pada November 2021 (LP) dan Disember 2021 dalam bentuk CD. CD 'Obat Sakit Kepala' hanya berada di tangan saya pada awal Februari. Projek 'Three-way Split' album ini memuatkan sembilan lagu - tiga lagu dari setiap band yang terlibat - Muck, The Guilt dan Polyester Embassy.

25 tahun Muck berkarya, 'Sakit Kepala' adalah lagu bahasa melayu yang pertama buat mereka dan menjadi lagu pembukaan untuk album ini. Dengan tenaga bahasa digunakan, ketukan dram, melodi yang menangkap, 'Sakit Kepala' adalah pelali untuk pendengar meneruskan mendengar album ini. Sejujurnya, lagu 'Sakit Kepala', 'Glory', dan 'Pretty Girl In Jeans' terlalu sempurna untuk slackers tetapi siapa peduli, baby, selagi noise-pop ini memuaskan telinga dan hati.

Saya mendengar album ini ketika sedang bekerja sebenarnya dan saat lagu 'Laugh and Swell' dari kugiran rock-eksperimental asal Bandung ini berkumandang, ada pelanggan, seorang gadis, katanya dari Jepun, menyapa meminta kebenaran untuk mengambil foto dan video. Saya kata di kafe ini bebas untuk ambil foto dan video. Dia tersenyum. "Will you be there after midnight?/In the place with morning light/You'll be standing by my side", bunyi kamera gadis tersebut juga seolah menjadi sebahagian dari 'Laugh and Swell', dia menggerakkan kamera ke kiri dan ke kanan bahkan ke atas. Lagu ini terasa sangat pendek untuk momen ini. Saya diminta untuk berdiri disudut yang tak menganggu rakaman di kameranya, saya mengiyakan.  'A thousand colors it could be everywhere' kedengaran banyak kali sebelum semakin perlahan dan tamat.

'Yr Luv Is A Peach Blossom' adalah lagu pilihan saya untuk indie-darlings dari Singapura, The Guilt yang turut memuatkan dua buah lagu lagi untuk 'Obat Sakit Kepala', iaitu 'Shame, Shame' dan 'Shanice' yang diterjemahkan ke dalam bahasa melayu.  

'Yr Luv Is A Peach Blossom' dijahit dengan bunyi garage punk dan mungkin ini barangkali kata mereka, pengaruh Hokkien Pop, dengan lenggok bahasa yang disuarakan terasa seksi, manis, selebihnya adalah pop - pop belaka untuk lagu ini.

'Obat Sakit Kepala' sememangnya menjanjikan, energetik, tahan lama, segar dan menangkap. 'Obat Sakit Kepala' setidaknya memberi dosa - dosa baru untuk ranah kita yang semakin lembut dan sopan.

Comments