'THE PROPHET', TARUHAN BARU THE CHRONICLES OF MANIMAL AND SAMARA

 



The Chronicles of Manimal dan Samara mengumumkan pelancaran single baharu mereka, The Prophet, yang akan ditayangkan pada 26 November 2021, dengan video yang akan menyusul pada 2 Disember. Lagu ini merupakan single kedua daripada album studio kedua duo yang akan datang, Trust No Leaders, yang akan dikeluarkan pada 2022.

Peristiwa beberapa tahun kebelakangan ini telah menyedarkan kita tentang kelemahan kehidupan manusia dan kerapuhan masyarakat. Tambahan pula, zaman kemajuan teknologi baharu semakin mentakrifkan semula maksud menjadi manusia.

Penghormatan kepada puisi Sylvia Plath, Lady Lazarus, "The Prophet" diceritakan melalui mata robot AI canggih yang "dibangkitkan" seperti Lazarus alkitabiah, tetapi kali ini dengan kecerdasan yang merosakkan, mendatangkan malapetaka kepada pencipta manusianya. “Petisyen Nabi untuk penggunaan beretika teknologi Kepintaran Buatan untuk melindungi kesedaran manusia dan kewujudan kita sebagai spesies. Lagu itu adalah peringatan yang tidak menyenangkan bahawa jika kita tidak berhati-hati, kita mungkin mendapati diri kita mempunyai teknologi yang memusnahkan tamadun yang menciptanya.

Dikenali sebagai "perintis bentuk ekspresi baharu" melalui persembahan puisi dalam muzik, The Chronicles of Manimal and Samara (TCOMAS), ialah duo berpangkalan di UK yang terdiri daripada Daphne Ang (Singapura) dan Andrea Papi (Itali) yang bersatu di London pada awal 2020. Album sulung mereka Full Spectrum, dikeluarkan pada 21 Februari 2021, mengisi jurang dalam muzik dengan membawakan sastera, teater dan sejarah, menggabungkan rock dan metal, dengan persembahan puisi.


Comments