MARIANI OELONG MENGANGKAT BUDAYA JAWA DALAM DEBUT EP 'BERCUMBU'

 




Mariani Oelong adalah seorang yang unik. Sebagai pemuzik keturunan Cina yang mempunyai suara khas dengan nuansa etnik Jawa, dia juga berminat dengan dunia pelancongan terutamanya pendakian gunung. Sebagai tambahan, kerja yang sedang dijalankan adalah sebagai perancang perlindungan kewangan menjadikan kehidupan Mariani lebih berwarna. Kepelbagaian inilah yang menjadikan Mariani sentiasa melihat dunia lebih dalam dan lebih luas. Sebenarnya, Mariani sering meluahkan pandangannya dalam puisi. Inilah yang membuat lirik hasil tulisan Mariani begitu baik dalam mengembangkan puisi berdasarkan pengalaman peribadi ke dalam bentuk lagu. Lagu-lagu itu kemudian dihimpunkan oleh Mariani ke dalam EP debut bertajuk 'Bercumbu'.


'Bercumbu' menceritakan kisah krisis seperempat kehidupan yang dialami Mariani. Dalam perjalanan hidup, kita sering berhadapan dengan pelbagai jenis emosi, terutama ketika melangkah 25 tahun. Keputusan dan pengalaman hidup sering menghasilkan sesuatu hal. Manusia mengalami banyak kesedihan. Mariani sendiri kini berjaya mencari jalan keluar untuk ini adalah melalui aktiviti perjalanannya. Melalui pengalaman ini, Mariani percaya bahawa kejutan akan selalu datang dan berjuang untuk menjalani kehidupan setiap hari adalah hadiah yang indah. Dalam 'Bercumbu', Mariani dibantu oleh beberapa nama besar dalam dunia muzik. Yakni Vinson Vivaldi sebagai pemain muzik, Petra Sihombing sebagai gitaris dan penulis lagu, dan Joshua Jose sebagai pengisi perkusi. Vinson Vivaldi juga merupakan Produser Mariani's EP, Mixing oleh David Erdi dan Mastering oleh Ibo.



Melalui EP pertama ini, Mariani ingin menyampaikan bahawa setiap manusia akan selalu menghadapi masalah, mulai dari percintaan, rakan, atau bahkan dengan dirinya sendiri. Membuat kesilapan adalah satu perkara wajar. Jadi, menurut Mariani, cari jalan penyelesaian dan bangkit semula untuk menghadapi liku-liku dunia adalah sesuatu yang patut diperjuangkan.


Comments