FUZZYA, POWER POP DARI JAKARTA TIMUR RILIS SINGLE 'BERGUMAM'

 




Fuzzya adalah unit alternatif / power-pop dari Jakarta Timur yang dibentuk pada bulan Mac 2020 oleh Dwi Erwan Nuryatna (gitar-vokal), Muhammad Rizky Fadlly (Drum), dan Danang Prionggo Jati (Bass). Nama Fuzzya diambil dari perihalan sosok wanita cantik yang namanya menjadi kata pada satu jenis bunyi gitar, iaitu fuzz. Nama itu juga menunjukkan minat personal terhadap watak bunyi gitar fuzz yang banyak digunakan dalam band alternatif / power-pop pada tahun 90-an yang disebut Fuzzya seperti Weezer, The Rentals, Fountains Of Wayne, Dinosaur Jr, dll.



'Bergumam' adalah single pertama dari Fuzzya dengan nuansa 90-an / rock indie. Liriknya, ditulis oleh Danang Prionggo Jati, cuba menceritakan tentang fasa kehidupan di mana seseorang merasa kecewa dan tidak puas hati terhadap beberapa perkara dalam hidupnya yang melampaui jangkaan. Lirik lagu ini cuba menggambarkan bahawa mengeluh dan merasa kecewa adalah perkara biasa yang dialami dalam proses pematangan dan bukan penentu bahawa proses yang dilakukan akan berakhir dengan kegagalan.

Semasa proses produksi lagu, sesi rakaman gitar, bass dan vokal diadakan di Starlight Music Studio, Jakarta Timur, dibantu oleh Pandu Fuzztoni dan Jati Seno. Sesi rakaman drum dilakukan di Mamokiak Studio, Jakarta Selatan. Akhirnya, proses mixing-mastering dilakukan oleh Pandu Fuzztoni (Morfem / The Adams / Zzuf) di Fuzztoni Studio. Bagi reka bentuk penutup, ia adalah karya Dimas Ashari (akaun instagram @flowerbinoid).

Single “Bergumam” telah dirilis secara digital dan saat ini telah tersedia di platform streaming musik populer.

Comments