CARYA PERTIWI RILIS MUZIK VIDEO, SEBUAH APRESIASI KEMERDEKAAN NEGARA



'Carya Pertiwi' menghimpunkan individu dan kolektif kreatif multi-disiplin untuk menghasilkan kolaborasi melalui audio mahupun visual dan untuk menandai eksistensi awal, baru-baru ini, Carya Pertiwi diriliskan  di Youtube. Muzik video tentang apreasiasi terhadap Tanah Air ini dapat direalisasikan melalui Carya Motion Pictures, sebuah kolektif kreatif diasaskan di Kuching, Sarawak ini bermatlamat untuk menyampaikan penceritaan, tema, konsep dan budaya melalui visual dan audio untuk memudahkan akses masyarakat masa kini merasai seni kreatif yang universal.

'Carya Pertiwi' adalah kolaborasi antara kugiran eksprimental nusantara, Rawi, Steff Fleur - bernuansa pop, dan juga penglibatan seorang komposer, Mous Thofa, memberi warna lima buah lagu patriotik yang ikonik di Malaysia yang disajikan secara medley.

Melalui media Carya Motion Pictures, pemuzik yang berlainan genre ini diketengahkan dalam satu projek adalah untuk memberi suntikan kelainan dalam musikalisasi lagu-lagu patriotik yang dipersembahkan. Carya Pertiwi menggabungkan lagu patriotik yang ikonik seperti 'Malaysia Oh Tanah Airku', 'Bahtera Merdeka', 'Sejahtera Merdeka', 'Warisan' dan 'Standing in the Eyes of the World' dalam nafas yang baru. 

Muzik video 'Carya Pertiwi' dimulakan dengan bait puisi dari Taj Sastra yang memberi nuansa era post-kolonial. Melalui arahan Carya Motion Pictures, adalah menjadi satu matlamat untuk membawa penonton dan pendengar merasai kemerdekaan sejak 1957 termasuk menyuntik semangat perpaduan dan kebebasan.

Objektif untuk berekspresi dalam sebuah apresiasi terhadap negara melalui jalur kreatif boleh dilihat penghasilan video 'Carya Pertiwi' ini, sebuah penghargaan atas perpaduan, hasil usahasama penggiat seni anak pertiwi.


Comments